Donderdag 22 Augustus
kaart 6
De Kaart
8/24
Heel Veel van dit soort bruggetjes, glad van de algen.

Jeuh! De wekker ging om 07:00. Inpakken en wegwezen! Nou ja, snel is anders, pas om 10:00 gingen we van de camping weg. Onderhand hadden we een soort van exodus opgemerkt, iedereen scheen weg te gaan, en dat terwijl er zulk regenloos weer werd voorspeld voor vandaag! Naja, camping betaald, ontbeten, spullen gepakt, enzovoorts. De camping af via de achteruitgang, linksaf een modderig paadje op.

8/25
Boom In Landschap I
9/01
Boom In Landschap II

Stukje verder een wankel bruggetje over en ziedaar, alweer een GR-teken. Langs een beekje klimmen we de berg op, steeds over een mooi pad dat steeds met smalle gladde houten bruggetjes het beekje oversteekt. Een weg over, langs een brug waarbij een huisje staat met enkel een deur, waar een auto voor staat. Hebben we een Spa-bron gezien? Naaaah...

Door en door omhoog gaat het, we moeten van 330 meter nu naar 575! We komen een bronnetje tegen dat hetzelfde smaakt als de Pouhon Pierre-Le-Grand, en klimmen verder omhoog. Na een eindje een bospad gevolgd te hebben botsen we precies op een T-splitsing tegen een boel machines op (graafmachines, bulldozer, tractor), en een gele modderige berg met mergelachtig spul dat het hele bospad en dus ook onze weg verspert.

9/02
"flotsj" is een accurate beschrijving van deze mergelzooi
9/03
De voorop-GR-boekje-foto waar helaas net de richtingaanwijzer van verdwenen is...

Het spul is door de regen van gisteren verzadigd met water, je zakt er dus makkelijk een meter in weg (met de stok geprobeerd, niet met de voetjes!), en het is dus een hele toer om er zonder al te veel rotzooi langs te komen. Erachter is de situatie al niet veel beter, het bospad ligt open en is flink kapot gereden omdat er kennelijk een waterleiding en wat andere buizen worden gelegd. Links is ziet het er niet fijn uit, maar rechts, onze kant, is het al helemaal niks, met grote plassen en veel derrie.

Na 250 meter is de zooi gelukkig voorbij en wandelen we verder langs de rand van het veengebied waar we zometeen in gaan. Halverwege komen we nog een bioloog ofzo tegen, in elk geval twee mensen die foto's zitten te maken van plantjes in de berm en die daar zo in opgaan dat ze ons vergeten te groeten. We komen nog twee van die gele bergen tegen waar we gelukkig wat makkelijker langs kunnen, en dan horen we een grote groep kinderen herrie maken die van het pad afkomen waar wij opmoeten.

9/04
RAF monument vlak voorbij het hoogste punt van de wandeling
9/05
Op de grote, stille heide...

Na ze veel plezier met de modder gewenst te hebben gaan we het veengebied in. Na een verhard pad (en de foto gemaakt te hebben die op de voorkant van het GR- boekje staat!) wordt het natter en natter (het water stroomt over het pad), en lopen we een houten paadje op. Het hoogste punt van de wandeling wordt bereikt en we lopen langs een monument van de RAF, voor een paar vliegeniers die daar zijn neergestort tijdens de tweede wereldoorlog. We gaan door, steeds over houten paadjes (waar het stenen paadjes zijn stroomt het water met ons mee naar beneden) tot we uitkomen bij een uitkijktoren waar we de eerste rust nemen. Natuurlijk klimmen we (het flinke stuk) naar boven en kijken uit op een boel wolken en toch ook wel met wat fantasie op een mooi vergezicht. De wind is trouwens flink koud door onze kleren heen aan het waaien, met het omhoogklimmen vanaf Spa zijn we een beetje nat geworden, en dat is best brrrr.

9/06
Uitzicht vanuit de (hoge) uitkijktoren
9/07
Zo zie je nog wat, en zo zie je niks meer...

We gaan voorbij een boerderij en lopen dan over het oude karrenspoor van Spa naar Stavelot. Best smalle weg soms, soms kan de kar maar 1 wiel hebben... We dalen de geklommen meters weer af totdat we in Andrimont uitkomen (van dat afdalen doen de voeten best een beetje zeer), en we dalen nog verder tot we in Ruy weer op 300 hoogtemeters zitten. We doen een pauze, en vervolgens gaat het langs hooiende boeren en een smal pad weer omhoog naar 500 meter. Op dat punt mogen we weer een pauze nemen van onszelf, en ik laat me verleiden tot een klim in een jacht- of boshut die in een eik gebouwd is.

9/09
Soms staan de GR-tekens op de raaaaste plaatsen... Maar deze kan je niet missen als je hijgend voorbij puft.
9/08
Mrten beklimt jachthut

Hoog, en een prachtig uitzicht over wat ons te wachten staat. Dan gaat het weer "immer geradeaus" door het bos, nu lichtjes naar beneden, over een modderig pad dat duidelijk gebruikt wordt met zware machines, want er zitten soms hele diepe (met water gevulde) kuilen in. Dan, anderhalve kilometer later, mogen we weer door een poortje om in een weiland te komen, waarbij Reggy's rugzak even afmoet en ik besluit om over het (geëlektrificeerde!) prikkeldraad te stappen. Tussen de koeien door loopt nu wel een (vaag zichtbaar, dus kennelijk redelijk vaak gebruikt) paadje naar een ander poortje in het hek, en we dalen steil af. Weer door het poortje en we duiken een (GR: "zéér mooie") bosweg op.

9/10
Rots
9/11
Andere kant rots

Bij een rotsmuur die we eerst niet opmerken staat een bankje en de rustpauze is te verleidelijk om te weerstaan. We gaan weer verder totdat we in Stavelot aankomen. Heel geinig hier is dat we een oude trap afmoeten, en dan door een donker tunneltje waar ook water doorheen klotst om onder een oude spoordijk door te komen. Na dat tunneltje staan we ongeveer in het centrum van Stavelot, en we vragen diverse mensen naar het Office du Tourisme die ons een camping kunnen wijzen. De eerste pinautomaat die we tegenkomen weigert ons dienst, dat schiet niet op.

9/12
Gaaf (en donker!) tunneltje!

Een Nederlandse wandelaar met een raar accent verwijst ons naar de Abbaye, waar inderdaad tussen een glazen wand het Office du Tourisme gevestigd is. We mogen kiezen uit campings op 2, 4, 5 en 8 kilometer afstand, nou, doe de eerste maar... Langs wat later de GR56 blijkt (een oud stuk van de GR5) lopen we naar die camping, en die is wel geinig, een soort Selfservice. De campingeigenares blijkt er niet te zijn en een Nederlander die denkt dat ik een Fransman ben zegt ons maar gewoon de tent op te zetten en te wachten tot de eigenares komt. Tent opgezet op een mooi plaatsje langs de Eau Rouge, en we overleggen even bij een tafeltje voor het huis van de camping.

Op dat moment komt een vaste gast naar ons toe die vraagt of we toevallig zitten te wachten op de campingbaas, en vertelt dat dat wel eens lang zou kunnen duren. Maar toevallig weet hij alles ook, en kan hij ons ook douchemunten verkopen. Helaas hebben we niet genoeg kleingeld en we gaan dus maar eerst naar de supermarkt om wat geld te wisselen (en uit te geven!). We gaan een keertje extra naar binnen om het gewisselde geld nog iets kleiner te maken...

Niet dat we gaan koken vanavond, ter ere van de laatste avond wandelen gaan we uit eten! Bij een pizzeria (jaja, traditie), Le Figaro op de place Saint-Ramacle, waar Anne Close en haar personeel ons een fijne avond wensen! Het eten is erg lekker (en de wijn en olijven trouwens ook), een aanrader! Over een hele donkere weg gaan we terug naar de camping (gaslamp mee de volgende keer), en voldaan duiken we de slaapzak in. Samenvatting van vandaag: 25053 stappen, 6:23:06 uur en 18.79 kilometer gelopen (2.9 km/u, met rustpauzes). 1 extra blaar, bovenop een klein teentje!