Zondag 18 Augustus
8/16
Daar *zouden* we gelopen hebben.. Uitzicht op de heuvel vanaf vlakbij de bushalte.

Om 8:00 uur ging de wekker: tijd om op te staan. Vandaag moesten we van de camping af. Gisteren hadden we besloten dat we vandaag niet zouden gaan wandelen, maar de bus naar Verviers te nemen en vandaar de trein naar Spa. Met moeite stonden we dus maar op en begonnen te pakken. Om 9:45 was alles wel gepakt. Nog even de voetjes bepoederen en ons afmelden bij de receptie. Op naar de bushalte. Ik had wel een beetje pijn aan mijn enkel en dus dropte Maarten mij bij de bushalte met de tassen en hij ging zelf naar de bakker. Na 30 minuten kwam hij terug met twee stokbroden, nectarines en twee heerlijke aardbeiengebakjes :o) Het was dus een heerlijk ontbijt.

8/17
Vanuit de trein, een bellende machinist!

De bus kwam pas om 11:45 + 5 minuten vertraging en dus moesten we nog wel even wachten. In de bus begon een mevrouw in het Frans tegen ons te vertellen. We luisterden vriendelijk maar de helft begrepen we niet. De bus stopte netjes voor het station van Verviers, waar we nog 30 minuten op de trein naar Spa moesten wachten. De trein zou er 25 minuten overdoen. Helaas moest hij al op het volgende station 15 minuten stilstaan.

Als hij weer vertrekt staat ie na een paar meter alweer stil voor een rood sein. Dit duurt een hele poos en de machinist gaat al eens bellen wat er aan de hand is. Uiteindelijk rijdt hij maar door een rood sein. De trein rijdt slechts erg langzaam en moet nog eens stoppen voor een rood sein, dat uiteindelijk gewoon geen sein meer was. Met een uur vertraging komen we uiteindelijk toch aan in Spa.

Vanuit het station gaan we op zoek naar een camping. Onderweg vragen we het ook aan een mevrouw en die loopt zelfs een klein stukje met ons mee om ons de weg te wijzen. Zo worden we naar boven gestuurd. Daar zijn we uiteindelijk twee bordjes met een camping erop, ieder een andere kant uitwijzend. We kiezen er een uit en gaan links de straat omhoog. Na een onophoudende klim vragen we aan iemand hoe ver het nog is. Het wordt ons duidelijk dat de camping nog een paar kilometer hier vandaan ligt. Er is een dichter bij zijndere camping: de berg weer af en dan de andere berg weer op.

8/18
Een kerk in Spa, de eerste die je ziet als je uit de trein stapt.

En daar vinden we inderdaad camping Parc des Sources, waar ze nog gewoon Nederlands spreken ook. De campingbazin weet ons ook meteen te vertellen, dat de GR5 gewoon achter de camping langs loopt. Altijd handig, natuurlijk. We zetten onze tent op, op een veldje met nog meer Nederlanders. En dan...: PLONZEN! in het kleine zwembadje op de camping. Na het zwemmen hebben we het kampwinkeltje maar eens bekeken en groot blik Ravioli meegenomen. Ook maar meteen brood besteld. Dan lekker luieren bij de tent en vervolgens de Ravioli (met vitaminen B1, B2, B6 en B12 ofzo) klaarmaken. Nog wat gezellig nakletsen en dan toch maar eens afwassen. Het begint ondertussen al weer donker te worden en we besluiten om bij de kantine/winkel te gaan kaarten (ik heb lekker vaak gewonnen :o). Na een aantal potjes begin ik toch wel moe te worden en we gaan dus maar eens douchen (met douchemunten voor 5 minuten warm water 1,- per stuk!) en hop naar bed.