map

25 augustus 2006

Ons tentje in de mist

Om 08:30 opgestaan. Toen we de tent openritsten zagen we dat het helemaal mistig was. Maarten was dus maar foto's gaan maken, terwijl ik het grootste deel van alle spullen pakte. Rond 11:15 waren we klaar om te vertrekken (om 11:05 kwam er al een auto van de camping kijken of we al weg waren). We maakten nog even een stop bij de suup voor ontbijt en op naar Hoenderloo. Wegens Maartens blaren namen we de kortste weg: over de gewone asfaltweg (leuke huisjes, vervelende honden). We gingen eerste een informeren bij de VVV naar campings en bussen. Bussen bleken toch een probleem te zijn. We gingen op een bankje zitten (genoeg bankjes midden in Hoenderloo) en beraadden wat we zouden doen. Uiteindelijk ging Maarten maar eens verderop kijken naar de bushalte voor de tijden naar Apeldoorn.

Sprookjesachtig

We besloten vandaag naar de camping in het Hoge Veluwe park te gaan (onderweg eerst even shoppen). Daar zetten we ons tentje op onder een besjesboom en beraadden wat we zouden doen. We besloten pannekoeken te gaan eten in het pannenkoekenhuis, dus moesten we weer een heel stuk teruglopen (Maarten nu maar weer op slippers wegens zijn blaren). Onderweg was er één keiharde donder te horen (en te zien).

In het pannenkoekenhuis kregen we een gigantische pannekoek (ik had er een met bosvruchten) die ik dan ook niet op kreeg. Ik was echt ontzettend stuffed en Maarten ook wel, dus besloten we avondeten te skippen en mee te gaan op een wildobservatie-excursie met gids. Dus op terug naar de camping, wat spulletjes pakken en een "witte fiets" uitzoeken. Dat zijn gratis te lenen fietsen op het park en echt ontzettend handig (afstanden in het park zijn groot).

We fietsten naar het bezoekerscentrum (5 km verderop) en keken daar wat rond. Om 18:00 begon onze tocht (samen met nog 6 andere wat oudere mensen) onder leiding van mevrouw Liesje Osborn.

Kunst met dennen

Hertjes!

Eerst wandelden we wat foor het park waarbij we steeds uitleg kregen over dingen en we kwamen nog een hazelworm, aparte planten en aparte paddestoelen tegen. Na ongeveer een uur en een kwartier gelopen te hebben kwamen we aan bij de observatiepost (deze was alleen toegankelijk onder leiding van een gids). En daar hadden we meteen geluk: een roedel edelherten (zowel mannetjes als vrouwtjes).

Helaas waren we de verrekijker vergeten, en was de roedel toch wat ver weg (volgende keer dus niet vergeten). Na zo'n 20-25 minuten hertjes kijken moesten we weer terug naar het bezoekerscentrum. Het begon toen net wat te druppelen.

Rond 20:15 fietsten we weer weg van het bezoekerscentrum en gingen weer richting camping met een omweg langs het St. Hubertus jachthuis (indrukwekkend gebouw). Onderweg zagen we nog een groep mannetjesedelherten staan op een veldje. Om 21:00 waren we weer netjes terug op de camping (park is in augustus slechts open van 08:00-21:00). Nog even buiten gezeten en vervolgens douchen en de tent in.

Bij het uittrekken van mijn schoenen bleek dat ik nu ook een blaar heb (een vervelende: voorop mijn kleine teen). Maar goed dus dat we al besloten hadden minder met de rugzakken te gaan lopen.