Uw browser is verouderd. Upgrade uw browser naar een CSS1 compatibele versie en lees waarom dat belangrijk is.

Dinsdag 12 Augustus

De eerste dag (naja bijna eerste, want gisteren zijn we natuurlijk al van Delft naar Oirsbeek gereden. Met de auto van Joke).

Uitzicht op de eerste stop

Mrten!

9:55 konden we de deur uit. Op naar Monschau (D) via een touristische route: Oirsbeek uit -> Amstenrade -> Hoensbroek -> Heerlen. Daar de autoweg op. We moesten de afslag Simpelveld hebben. Bij het eerste de beste bordje Simpelveld heb ik Mrten dus van de autoweg afgestuurd. Oeps! Dat moest dus niet, we moesten eentje verder hebben, maar daar kwamen we pas achter nadat Mrten even op de kaart had gekeken waar we nou eigenlijk waren.

Auto

Barrage de la Gileppe

Dus weer terug op het juiste pad: langs Nijswiller, door Lemiers en voor Vaals naar rechts richting Slenaken, lekker in een bosgebied langs de grens van Nederland met Belgie (*wieeeh* slingerwegen). Langs Wolfhaag, Camering, en voor Epen dacht ik dat we al in Slenaken waren ("Heej, dat is toch de Gulp"), dus stuurde ik Mrten naar links. Wrong again! Na een paar kilometer door erge smalle wegen gereden te hebben, kwamen we bij een bos. Toch maar even de bosweg proberen, maar nee, dat kan niet goed zijn.

Nog meer barrage

Leeuw op barrage

Dan maar vragen aan een paar oude damethes die toevallig bij dat bos zaten: nee, we zaten fout! We moesten dezelfde weg maar weer terug. Zo gezegd, zo gedaan en zo kwamen we uiteindelijk wel goed door Epen en Slepaken waar we links richting Teuven gingen. Onder het spoor door en de Belgische grens over, weer onder het spoor, langs de Gulp naar Henri Chapelle, via de grote weg (het was de bedoeling via een klein weggetje te gaan) naar Welkenraedt; naar Eupen -> Baelen (effe tanken) -> Limbourg -> Goe - > Barrage de la Gileppe.

Das rote Haus im Monschau

Een roze huis

Tijd voor een grote stop. Eerst naar beneden, naar het stuwmeer. Maar wat is het daar warm. Echt mega-heet. Toch maar even wat rondlopen daar (en onderweg een natuurlijke wc opzoeken, anders moet je daat 0,50 EUR voor betalen! Wel een beetje erg veel!). Mrten wilde nog wat verder kijken, maar het was mij veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelste heet en ben ik dus naar boven gegaan, heb de lunch-spulletjes uit de auto gehaald en ben op een bankje in de zon gaan zitten wachten op Mrten. Nadat Mrten ook weer boven bij de parkeerplaats kwam, hebben we gelunched en zijn we weer in de auto gehopt. Op naar Jalhay -> Parc Naturel Hautes Fagnes, langs Baraque Michel en Mont Rigi, door naar Signal de Botrange, waar we nog even de beentjes gestrekt hebben.

Restaurant

Monschau van boven

Door naar Sourbrodt en voor Elsenborn alweer naar links richting de Duitse grens en Kalterherberg in. Via daar doorgereden naar Monschau. De eerste de beste camping opgereden en rond 15:00 konden we de tent gaan opzetten. Lekker bij een beekje (Perlenau) en wat schaduw.

Meer Monschau van boven

Zeilboot in de bossen

Nadat alles stond en ingericht was, zijn we te voet naar Monschau vertrokken. En wat was het warm! En dat nog rond 16:30. Bij een van de eerste winkeltjes hebben we een Stadtplan gekauft en sind dan so door Monschau gehobbelt. Op zich een leuk plaatsje maar erg klein en je hebt het dus zo gezien. Er is nog een ruine waar we zijn gaan kijken en we zijn ng bij het Weihnachtshaus naar binnen geweest (in deze winkel is het altijd kerst) en we hebben nog voor de etalage van een kopersmid gestaan (erg leuke watervalletjes).

Weihnachtshaus

Reggy

Uiteindelijk vonden we het wel weer tijd om te eten en we wilden een Schnitzel gaan eten (we hadden een plekje onderweg gezien, dat uit het centrum lag). Daar hobbelden we dus maar heen, maar ze gingen zo sluiten (om 18:15!). Dus maar weer terug centrum in hobbelen. Na lang rondzoeken vonden we een plekje op de markt dat nog wel open was. Daar hebben we wat cola gedronken en ieder een pizza gegeten. Daarna terug naar de camping en onderweg nog een ijsje. Op de camping zijn we maar gaan afkoelen in het zwembad (*wahaaaaa* die is koud) en daarna weer opwarmen onder de douche. Lekker even omkleden en rustig buiten zitten. Wel nog even bedenken wat we morgen gaan doen....